Naukowiec Wychowawca Działacz społeczny Senator RP Multimedia Kontakt
Laureaci konkursu Perły Tarnowa za rok 2018
    Monika Sacha - absolwentka PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska, specjalność nauczycielska i animacja kultury. Praca licencjacka, napisana pod kierunkiem dr Agnieszki Mocyk „I to właśnie niepewność tego czym jestem łączy mnie z następną osobą przed lustrem”- doświadczenie lustra w literaturze i kulturze. W swojej pracy Autorka skupiła się na zidentyfikowaniu i syntetycznym przedstawieniu różnorodnych zjawisk kulturowych składających się na indywidualne „doświadczenie lustra” oraz na sposobie funkcjonowania tego przedmiotu w przestrzeni kultury. Do badań zostały wykorzystane wiersze, utwory prozatorskie, baśnie, powieści oraz obrazy i filmy. Laureatka za sprawę najważniejszą w rozważaniach nad miejscem luster w literaturze i kulturze uznała fakt, iż pozostają one niezmiennie wyrazicielem skojarzonych z nimi kulturowych znaczeń, a także jednostkowych, osobistych doświadczeń.

    Barbara Hałacińska - absolwentka PWSZ w Tarnowie, na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z nauczaniem języka obcego, specjalność nauczycielska. Praca została napisana pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Osewskiej. Jest to praca licencjacka, w której autorka omawia problematykę związaną z wychowaniem dzieci dwujęzycznych w odmiennych językach i kulturach. Ukazuje ona najczęściej wybierane modele kształtowania języka przez rodziców oraz formy kontaktu dzieci z językiem polskim. Praca powstała podczas stażu laureatki w Polskiej Szkole i Przedszkolu w Leuven im. Wisławy Szymborskiej, gdzie spotkała się ona z dziećmi dwujęzycznymi wychowanymi w rodzinach polskich i mieszanych. Rozważania poparte są badaniami empirycznymi dotyczącymi dwujęzyczności dzieci oraz własnymi obserwacjami poczynionymi w trakcie odbywania stażu. Na ich podstawie Autorka stwierdza, że wychowanie dwujęzycznych dzieci jest zjawiskiem trudnym dla rodziców oraz samych dzieci, które muszą się zmierzyć nie tylko z dwoma językami, ale także z odmienną kulturą, wartościami, przekonaniami i konsensami.

    Joanna Myca - absolwentka PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska, specjalność nauczycielska. Temat pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem dr hab. Teresy Wilkoń, prof. PWSZ, brzmi Wpływ Uniwersytetu Dziecięcego na rozwój poznawczy oraz społeczno-emocjonalny dzieci. Autorka za główny cel pracy obrała przedstawienie działalności Uniwersytetów Dziecięcych, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej popularne. Jako wolontariuszka w Uniwersytecie Dziecięcym działającym przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie, w sposób dokładny relacjonuje etapy jego powstania. Laureatka przeprowadziła badania wśród dzieci uczęszczających na Uniwersytet oraz ich rodziców, a także wśród wykładowców i organizatorów Uniwersytetu. Na ich podstawie Autorka podkreśla, iż Uniwersytet Dziecięcy ma znaczący wpływ na rozwój poznawczy oraz społeczno-emocjonalny dzieci, które uczęszczają na zajęcia prowadzone na uczelni wyższej.