 Laureaci konkursu Perły Tarnowa za rok 2015
ks. Krzysztof Kutek - absolwent Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II - Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie. Temat pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem ks. prof. Antoniego Żurka brzmi Ks. dr hab. Wojciech Kania - Życie i działalność duszpastersko-dydaktyczno-naukowa. Autor prezentuje jednego z najwybitniejszych polskich patrologów i omawia główne dziedziny jego działalności jako katechety, patrologa i duszpasterza. Zastosowanie metody krytycznej interpretacji źródeł pozwoliło kompleksowo przedstawić postać ks. Wojciecha Kani. Tło historyczne pracy to czasy I Wojny światowej. W kolejnych obszernych rozdziałach pracy przedstawiono: biografię ks. Wojciecha Kani, jego posługę duszpasterską, pracę katechetyczną i akademicką, a także jego działalność naukową. Niniejsza praca jest pierwszym tak obszernym i kompleksowym opracowaniem na temat tej postaci. Na pracę składają się wywiady, informacje o wydarzeniach, sprawozdania z uroczystości, sympozjów i konferencji. Celem pracy było ukazanie piękna i bogactwa życia ks. Wojciecha Kani, który większość swojego życia spędził w Tarnowie.
Karolina Kubala - absolwentka PWSZ w Tarnowie na Wydziale Humanistycznym. Tytuł pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem pani prof. Zofii Cygal-Krupy brzmi Analiza językowych i pozajęzykowych sposobów prowadzenia dialogu w porannej audycji telewizyjnej Dzień dobry TVN. Celem pracy było przeprowadzenie analizy komunikacji interpersonalnej w magazynie porannym dzień dobry TVN. Badając tekst mówiony autorka poszukiwała wyrażeń językowych przekraczających normy poprawności językowej oraz analizowała wypowiedzi mówione pod kątem leksyki. Materiał badawczy stanowią 32 filmy i ich transkrypcja. Analiza ukazuje zatarcie się granicy pomiędzy językiem oficjalnym a nieoficjalnym. Bardzo często w rozmowach używane są wyrazy potoczne, pomimo oficjalnego charakteru rozmowy. Stosowane są również zapożyczenia z języka angielskiego, niemieckiego czy z łaciny. W zależności od tematyki rozmów wykorzystywane są także różnorakie środki leksykalne - m.in.: homonimy, powiązania między tekstowe, nazwy własne, neologizmy, powiedzenia, profesjonalizmy, przysłowia, skróty i skrótowce, wulgaryzmy, zdrobnienia czy związki frazeologiczne. Autorka wylicza także liczne błędy popełniane przez rozmówców - np. błędy fleksyjne, stylistyczne i składniowe.
Oliwia Polit - absolwentka PWSZ w Tarnowie na Wydziale Humanistycznym. Praca licencjacka pod tytułem Manipulacja i perswazja w języku sloganów reklamujących kosmetyki (na podstawie miesięcznika Hebe z 2014 roku) została napisana pod kierunkiem pani dr Małgorzaty Pachowicz. Autorka zainspirowana otaczającymi nas reklamami, postanowiła zbadać moc słów - sloganów reklamowych. Celem pracy było udowodnienie, że manipulacja i perswazja to nieodłączne elementy reklam, a także ukazanie językowych środków manipulacyjnych i perswazyjnych, które z premedytacją są wykorzystywane w sloganach reklamowych. Materiał badawczy to 110 sloganów - po 10 z każdego numeru (od 1 do 11). Analiza zebranego materiału wykazała, że twórcy sloganów reklamowych celowo posługują się środkami manipulacyjnymi i perswazyjnymi, zachęcając do skorzystania z oferty i nabycia produktu. Laureatka omawia czynniki, które mają wpływ na zapamiętanie reklamy przez odbiorców - np. wielkość czcionki, wykorzystanie wizerunku znanej osoby czy układ graficzny. Najważniejszym czynnikiem są jednak słowa. W zebranym materiale można dostrzec elementy językowej manipulacji, która jest celowym zabiegiem nadawcy komunikatu. Autorka zauważa, że obecnie tworzeniem reklam zajmuje się rzesza psychologów, socjologów i marketingowców. Warto więc przyjrzeć się technikom manipulacyjnym i perswazyjnym stosowanym tak powszechnie, by móc samodzielnie decydować, czy warto skorzystać z określonych ofert.
include "/main2.php";
include "/main3.php";
?> |