 Laureaci konkursu Perły Tarnowa za rok 2014
Beata Orłowska - absolwentka PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska ze specjalnością animacja kultury oraz edukacja medialna i dziennikarska. Temat pracy magisterskiej, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Okoniowej brzmi Językowy obraz świata na podstawie inskrypcji nagrobnych z cmentarza parafialnego w Bobowej (1887-2013). Autorka na podstawie analizy inskrypcji nagrobnych próbuje zrekonstruować obraz świata XIX i XX w. Na tytułową analizę składa się analiza inskrypcji jako komunikatu, analiza stylistyczna inskrypcji oraz analiza onomastyczna. Podstawę pracy stanowi bogata dokumentacja fotograficzna inskrypcji, licząca 2322 inskrypcje z okresu od 1887 do 2013 roku. Dla wyodrębnionych okresów przeprowadzono analizę zjawisk, związanych z historią, socjologią oraz kulturą Bobowej. W głównej części pracy zawarto analizę i interpretację zebranego materiału. Przedstawiono także informacje o imionach i nazwiskach zmarłych, ich życiu oraz tradycjach mieszkańców. Zebrany materiał ukazał różnicę pomiędzy inskrypcją nagrobną i epitafium, przedstawił stosunek mieszkańców do zmarłych i cmentarza w poszczególnych okresach. Laureatka poprzez analizę materiału wykazała pewne cechy mentalności mieszkańców np. poczucie własnej wartości, religijność, patriotyzm, przywiązanie do tradycji, także lokalnej.
Ilona Zemła - absolwentka PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska ze specjalnością poradnictwo logopedyczne. Praca licencjacka, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Janiny Labochy, Sposoby budowania narracji u dzieci w wieku przedszkolnym. Celem pracy była analiza języka dzieci w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem używania przez nich środków językowych, sposobu tworzenia wypowiedzi oraz konstruowania zdań. W pracy opisano metodę zbierania materiału i jego selekcji wraz z krótką charakterystyką dzieci, które brały udział w badaniu. W pracy autorka analizuje narrację dziecięcych wypowiedzi, interpretuje bajki, opowieści z życia i opisywane przedmioty. Omawia także cechy języka dziecka, pojawiające się błędy językowe i składniowe. Do udziału w badaniach laureatka zaprosiła piętnaścioro dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat, z którymi przeprowadziła rozmowę składającą się z czterech głównych punktów: narracja, opis, definicja, rozmowa. Analiza wypowiedzi ukazała specyficzny sposób myślenia dziecka oraz ogromny wpływ środowiska w jakim dziecko się wychowuje.
include "/main2.php";
include "/main3.php";
?> |