 Laureaci konkursu Perły Tarnowa za rok 2011
Katarzyna Nawrocka - absolwentka Instytutu Humanistycznego PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska. Temat pracy magisterskiej "Dziecko we współczesnej reklamie telewizyjnej". Autorka ukazała wizerunek dziecka we współczesnej reklamie telewizyjnej oraz dokonała analizy tekstów reklam telewizyjnych z udziałem dzieci. Bazą do analizy były reklamy telewizyjne, wyemitowane przez telewizje TVN, POLSAT oraz TVP1 w 2011 roku. Analizie poddano 200 reklam, w których występuje postać dziecka, bądź jego głos oraz 35 najbardziej reprezentatywnych w danym aspekcie tekstów. Poza szczegółową analizą zebranego materiału, zawarte zostały także informacje teoretyczne, dotyczące zarówno definicji reklamy, jej zarysu historycznego jak i warstwy brzmieniowej przekazu i języka użytego w reklamie. Autorka wskazuje, że współczesna reklama bardzo silnie wpływa na psychikę odbiorcy tym bardziej dziecka. "Reklama pokazuje świat taki, jakim powinien być, a nie taki jakim jest"- pisze. Fałszowanie rzeczywistości, stosowanie chwytów mających na celu zwabienie konsumenta, działania wykorzystujące komunikację perswazyjną, pobudzanie wyobraźni młodego odbiorcy do posiadania danej rzeczy za pomocą obrazu, stosowanie specyficznego wręcz magicznego słownictwa, to tylko niektóre z wniosków płynących z dokonanej w pracy analizy.
Agnieszka Jasiak - absolwentka Instytutu Humanistycznego PWSZ w Tarnowie, kierunek filologia polska. Temat pracy licencjackiej "Analiza nazw karczem, oberż i gospód w województwach małopolskim i podkarpackim". Praca ta, to nie tylko ciekawy przewodnik po lokalach gastronomicznych w naszym regionie, ale także baza danych o poszczególnych miejscach i terenach. Zebrany materiał jest bardzo bogaty i zróżnicowany. Wśród nazw dominuje słownictwo onomastyczne czyli nazwy własne, a pośród nich antroponimy (m.in. imiona żeńskie, nazwiska), nazwy geograficzne, nazwy związków frazeologicznych. Przejrzystości pracy nadaje słowniczek, dołączony do pracy, w którym, w porządku chronologicznym, zamieszczono zgromadzone nazwy wraz z krótką analizą słowotwórczą. Autorka wskazuje, że nazwa ma pełnić zarówno funkcje reklamy (zachęca i kusi do odwiedzenia), ale także przekazuje niezbędne dla odbiorcy informacje, czyli co, w jaki sposób i gdzie jest serwowane. Nazwy karczem, oberż i gospód stwarzają interesującą charakterystykę świadomości społeczeństwa naszego regionu.
include "/main2.php";
include "/main3.php";
?> |